Copyright © cevtor

Stijl

Als we de boeken er op naslaan dan is er weinig bekend over de schilder Nico Cevat.
Heel beknopt wordt er aangegeven dat hij schilderde in de trant van de Haagse school.

  Landschap (1907), Nico Cevat

 

Een van de vroege werken van Nico.
Landschap, 1907.
Aquarel (12 x 16)

Nico komt, ergens rond het jaar 1909, in contact met Simon Maris, de zoon van de Haagse-school schilder Willem Maris. De tips die hij van vader en zoon Maris krijgt zijn van onschatbare waarde voor de jonge Nico. Dat Nico zich ontwikkelt volgens de Haagse school principes is dan ook niet zo vreemd.
Schilders die tot de Haagse school behoorden probeerden in hun werk een sfeer weer te geven waarin de toeschouwer zich kon herkennen: realistische voorstellingen in getemperde kleuren.

In 1908 of 1909 vindt hij een baantje bij restaurateur Frans Vos van het Stedelijk Museum in Haarlem (het latere Frans Hals museum).

Als beginnend kunstenaar was het de gewoonte om Oude Meesters te kopiëren. Zo maakt Nico een tweetal kopiën naar het doek Vergadering van officieren en onderofficieren van de Cluveniersschutterij van Frans Hals (kopiën van de hoofdfiguren Andries van Hoorn en Dirk Verschuyl).

 

Vergadering van Officieren en Onderofficieren van de Cluveniersschutterij.
Frans Hals (1633)


collectie Frans Hals Museum, Haarlem.

Uit dezelfde tijd komen waarschijnlijk de schilderijen Boerin in winterlandschap en Boten op een vaart bij schemering, kopiën naar F.J van Rossum du Chattel (1856 - 1917).

In 1911 gaat Nico met zijn gezin naar Keulen. Daar komt hij uiteindelijk in contact met Johannes Diekman, restaurateur van het Wallraf-Richartz museum. Alhoewel hij daar veel geschilderd heeft (met name stadsgezichten van Keulen) zijn er slechts een paar doeken uit de periode boven water gekomen. Het is dus ook niet helemaal duidelijk of zijn schilderijen nog de sfeer van de Haagse school weergeven.

In het jaar 1917 wint Nico de Willink van Collenprijs met het doek Riviergezicht. Een realistisch Hollands landschap met een mooie wolkenpartij.

In die periode maakt hij naast schilderijen van het boerenleven ook vele Amsterdamse stads- en havengezichten. De schilderijen Duvelshoek, Het aanleggen van de Koninklijke Jachthaven te Amsterdam en Velox, zijn daar goede voorbeelden van.

Latere werken van Nico ademen niet altijd meer de sfeer uit van de Haagse school.

                                                                                                             laatste update: 10 juni 2012